טיפים לגיבוי Leave a comment

האם אני מגבה נכון? טיפים לגיבוי

עולם הגיבויים בתקופתנו, הוא עולם עשיר בפתרונות גיבוי שונים. במאמר זה אנסה לעשות לכם קצת סדר ולתת לכם טיפים לגיבוי, ולאפשר לכם לקבל את ההחלטות הנכונות בנוגע לגיבוי המידע הארגוני – אישי שלכם.

אתחיל בבסיס, מהו בעצם גיבוי?

גיבוי משמעותו – יצירת "עותק" אחד לפחות של המידע, על מנת שניתן יהיה לשחזר את אותו המידע בעת הצורך.

קיימים פתרונות גיבוי רבים בשיטות שונות:

  • גיבוי על מדיה חיצונית – מדיה צרובה, דיסק און קי, דיסק קשיח חיצוני.
  • גיבוי על מדיה מתכלה (טייפ וקלטות גיבוי).
  • גיבוי על מערכות אחסון (בד"כ גיבוי בנפחים גדולים).
  • גיבוי בענן – שירותי גיבוי חיצוניים היושבים על שרתים הנמצאים בחוות שרתים הפרוסים ברחבי העולם.

לכל סוג של גיבוי קיימים יתרונות וחסרונות.

גיבוי על מדיה חיצונית

יתרונות: זול, קל מאוד לשימוש, קל מאוד לאחסון במקום מוגן ואינו דורש ידע רב. לרוב אין צורך ברכישת תוכנת גיבוי בתשלום.

חסרונות: המדיה יכולה להנזק בין אם נזק מכשל אלקטרוני (חומרה), או כשל פיזי (נזק פיזי למדיה עקב נפילה). המדיה יכולה להגנב או להיאבד ויחד איתה גם נושא רגישות המידע המאוחסן והגישה אליו צריך להלקח בחשבון. אוטומצית גיבויים וחיווי ומעקב על הגיבוי קיים רק בתוכנה בתשלום.

פתרון זה מיועד ללקוח עסקי / ביתי.

 

גיבוי על מדיה מתכלה

יתרונות: קל מאוד לאחסון במקום מוגן.

חסרונות: פתרון יקר, בלאי קלטות הגיבוי, צורך בשימוש בתוכנות גיבוי יעודיות וידע תפעולי.

פתרון זה מיועד ללקוח עסקי.

 

גיבוי על מערכת אחסון

יתרונות: שטח אחסון גדול.

חסרונות: פתרון יקר, צורך בשימוש בתוכנות גיבוי יעודיות וידע תפעולי.

פתרון זה מיועד ללקוח עסקי.

 

גיבוי בענן

יתרונות: זול, קל מאוד לשימוש, אין צורך לדאוג לאחסון במקום מוגן (המידע נשמר בשרתים אצל ספק השירות), מאובטח, יכולת שחזור של המידע מכל מקום, אוטומצית גיבויים, חיווי וקבלת דוחות יומיים, הגיבוי נמצא חיצונית ומוגן במקרה ויש שריפה או נזק פיזי למקום.

חסרונות: תלות בספק שירות טוב ואיכותי, רוחב הפס של האינטרנט.

פתרון זה מיועד ללקוח עסקי / ביתי.

 

שיטות גיבוי:

כעת לאחר שהבנו את סוגי פתרונות הגיבוי הקיימים, נעבור על שיטות הגיבוי הקיימות והשימושיות ביותר:

הגיבוי הנפוץ והמוכר ביותר נקרא גיבוי מלא (Full Backup), זהו בעצם הגיבוי הטוב ביותר שיש המגבה את כל המידע שלנו (בד"כ על בסיס יומי). זהו הגיבוי האיטי ביותר והשחזור האיטי ביותר מבין כולם.

גיבוי נוסף נקרא גיבוי אינקרמנטלי (Incremental Backup). גיבוי זה מבוסס על גיבוי אחד מלא, ומספר גיבויים נוספים של החומר שהשתנה מאז הגיבוי האחרון. לדוגמא: ביום א' ביצענו גיבוי מלא , בימים ב' עד ה' נבצע גיבוי של המידע שהשתנה מהגיבוי של היום הקודם. בשיטה זו, זמן הגיבוי מתקצר משמעותית ורק חלק קטן של המידע מתגבה ואין צורך לגבות את "כל" המידע. זהו הגיבוי המהיר ביותר והשחזור האיטי ביותר מבין כולם.

גיבוי נוסף נקרא גיבוי דיפרציאלי (Differential Backup), גיבוי זה מבוסס על גיבוי אחד מלא, ומספר גיבויים נוספים מאז הגיבוי "המלא" האחרון. לדוגמא: ביום א' ביצענו גיבוי מלא, ביום ב' יתבצע גיבוי של כל השינויים מאז הגיבוי המלא מיום א', וביום ג' יתבצע גיבוי של כל השינויים מאז הגיבויים המלא מיום א'. זהו הגיבוי האיטי ביותר והשחזור המהיר ביותר מבין כולם.

חשוב לזכור ששיטות הגיבויים האינקרמנטלים והדיפרנציאליים, משמעותיים בעיקר לארגונים עסקיים, מכיוון ששם המידע הארגוני גדל משמעותית מיום ליום, והמטרה לשמור על זמן גיבויים קטן ככל האפשר כדי לא להפריע לזמני העבודה של העובדים.

כפי שציינתי מקודם, גיבוי הוא "עותק" אחד לפחות של המידע שלנו. במיוחד כיום ויותר מבעבר, כל מחשב בייתי או עסקי הוא בעל קישוריות לעולם האינטרנט, ולכן הוא גם בעל פוטנציאל גדול להינזק מוירוס או מתוכנת כופר אשר תיפגע במידע שלנו. חשוב לציין, שתוכנת כופר יכולה להישתל במערכת שלנו ולהתחיל לתקוף את המידע שלנו לאחר זמן מסויים. זו סיבה מספיק טובה כדי להבין מדוע במיוחד כיום – עותק אחד של מידע פשוט איננו מספיק. עלינו לגבות את המערכת שלנו על בסיס יומי, ואף לשמור גיבויים ממספר חודשים אחורה. ניתן לבצע זאת בכל סוג של פתרון גיבוי, אך חשוב גם לזכור שאף אחד לא ממש רוצה לבצע זאת ידנית על בסיס יומי, אלא ירצה שהכל יתבצע בצורה אוטומטית, ולשם כך עלינו להשתמש בתוכנת גיבוי ייעודית לנושא.

 

לסיכום:

  • גיבוי המידע שלנו כיום יותר מבעבר הוא קריטי, במיוחד כאשר אנו אוגרים כמות גדולה של מידע.
  • נוכל בהחלט להסתפק בגיבוי למדיה חיצונית, אך עלינו לזכור שיש יתרונות וחסרונות לפתרון זה.
  • הגיבוי הטוב ביותר הוא הגיבוי בענן – המידע מוגן, מוצפן, מאובטח, ושמור במיקום פיזי אחר.
  • הגיבוי לכשעצמו הוא טוב וחשוב – אך הוא חסר ערך אם לא נבצע מידי פעם שחזורים כדי לבדוק שהכל עובד במצב תקין.

תפריט נגישות

Call Now Button